Buat Template Sendiri ?

Template adalah satu yang sangat penting dan utama untuk sebuah blog, ianya ibarat dinding pada sebuah rumah atau kepala pada badan…oleh kerana pentingnya sebuah template pada blog itu seorang blogger selayaknya boleh membuat template sendiri atau paling tidak mengedit template blog nya sendiri agar lebih baik..


Seperti komen / tips dari para Bolgger Master :

Jangan mengunakkan template percuma yang tersedia mentah-mentah atau bulat-bulat..
Gunakan template anda sendiri, bukan buatan orang lain dan kalau masih sangat susah membuatnya boleh mengedit template percuma yang banyak tersedia dari beberapa laman web dan Blog-Blog Master Blogger atau template asli dari blogger secara keseluruhannya memiliki kreteria yang kita inginkan..Mulanya mungkin buruk atau tidak cantik lah tapi lama-lama setelah mahir ia akan jadi cantik juga….
Gunakan template sendiri biar pun tidak seindah template yang tersedia percuma. Kerana ia menunjukkan jati diri…Dan jangan selalu tukar-tukar template kecuali yang baru mula belajar ( macam saya lah…ndo.. kasian ta kial-kial bah..) kerana template juga adalah merupakan trademark atau lambang, contoh seperti Yahoo, Google dan website besar yang lain, kalau adapun Cuma bahagian tertentu yang kecil dan logo sahaja mengikut peristiwa penting…


saya pun cubalah buat template sendiri, tapi masih belum lagi jadi-jadi… saya pos artikel ini supaya sentiasa ingat dan untuk anak saya yang sulung berumur 5 ¾ mula minat pada computer dan bermain beberapa permainan pc game mudah…

What is a template?

A template is the design that determines how your blog posts appear; it is a way to give a uniform "look and feel" to your main blog page as well as its subsequent archive pages.
It is written in HTML and includes Blogger template tags.
You don't need to know much HTML to make simple changes to your template (like adding links, changing colors, etc.). Here's a good HTML tutorial: Barebones Guide to HTML.

0 comments: